Připravte své vozidlo na zimu
Každoročně doplácí řada řidičů na to, že nejsou v zimních měsících dostatečně vybaveni. I zdánlivé maličkosti, které mohou řidiči potřebovat a které nejsou součástí povinné výbavy vozidla, se mohou stát v nepředvídaných situacích vděčným pomocníkem. Dobrá příprava vozidla také snižuje riziko dopravních nehod a prodlužuje jeho životnost. Řidič se v takovém vozidle navíc cítí při jízdě jistěji. Co je tedy v tomto období pro řidiče i vozidlo nejdůležitější?
- montáž zimních pneumatik
 - přeměření účinnosti brzd
 - kontrola chladící soustavy
 - dolití nemrznoucí směsi
 - kontrola autobaterie a oleje
 - výměna starších žhavicích svíček u dieselových motorů
 - kontrola funkce všech světel a stavu náhradních žárovek.
 
Co by ve vozidle nemělo v zimě chybět
- tažné lano
 - startovací kabely
 - sněhové řetězy
 - pracovní rukavice
 - utěrka nebo sprej proti vnitřnímu pocení oken
 - stěrka a škrabka na skla
 - smetáček na ometání sněhu
 - přenosná svítilna
 - zásoba nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů
 - láhev s nemrznoucí chladicí kapalinou pro její případné doplnění
 - pytlík písku a lopatku k vyproštění z náledí
 
Abyste se v zimě snadněji rozjeli
- Gumová těsnění dveří a kapot potřeme glycerinem nebo jelením lojem, aby nepřimrzla.
 - Rozmrazovač skel a zámků mějte samozřejmě mimo vozidlo!
 - Myjeme-li auto v myčce, měli bychom přelepit zámky, aby do nich nenatekla voda, která může namrznout.
 - Zámek otevřeme pomocí rozmrazovače zámků, v nouzi třeba i postupným zasunováním klíčku ohřátého sirkou či zapalovačem.
 - Ramínka stěračů před zaparkováním podkládáme nebo vyjmeme, aby nepřimrzla ke sklu.
 - Skla nikdy nerozmrazujeme horkou vodou, mohla by prasknout.
 - Po usednutí do vozu otevřeme okénko, abychom si vydechovaným vzduchem nezamlžili okna.
 - Motor zahříváme pomalou jízdou, nevytáčíme jej do vysokých otáček na místě.
 
Pozor na správné parkování
- neparkujeme na kraji silnice, kde bychom bránili průjezdu sněhového pluhu a kde může být náš vůz nejen zahrnut sněhem, ale i vážně poškozen
 - v hluboké sněhové břečce mohou do rána pneumatiky zamrznout tak, že budeme muset vůz vysekávat
 - těsně u budov na náš vůz může spadnout těžká lavina sněhu ze střechy
 - při parkování za mrazu hrozí nebezpečí přimrznutí brzdových čelistí a zamrznutí lanovodů – proto v zimně zásadně při parkování nezatahujete ruční brzdu
 
NEZAPOMEŇTE!
Mokrá silnice je 2x více kluzká než suchá silnice.
Zasněžená silnice je 2x více kluzká než mokrá silnice.
Silnice s náledím je 2x více kluzká než zasněžená silnice.
Brzdná dráha zimní pneumatiky je při 50 km/hod poloviční ve srovnání s letní pneumatikou!
nprap. Michaela Nováková

AUTOR PŘÍSPĚVKU
Oddělení tisku a prevence
Havířská 632
272 53 Kladno


